torstai 14. elokuuta 2014

Saimaan Brewer’s Special American Red Ale

Saimaan Brewer’s Special American Red Ale

Olutopas.info - Arvio 

Yleistä: Saimaan Juomatehtaalta on tulossa lähiaikoina maitokauppojen valikoimiin kaksi uutta olutta, jotka kuuluvat uuteen Brewer’s Special –olutsarjaan. Ensimmäisen kerran pääsin maistamaan näitä oluita heinäkuun puolella Helsingin Suuret Oluet Pienet Panimot –tapahtumassa ja nyt otan ne uudestaan maistoon. Nämä uudet pikkutölkit erottuvat jo ulkoisella ilmeellä erittäin positiivisesti ja selkeästi on otettu hajurakoa Saimaan Juomatehtaan Marsalkka –olutsarjaan. Marsalkka –sarjan oluet ovat sellaisia perustoimivia oluita, jotka ovat kaikki luomutuotteita ja helposti lähestyttäviä. Tämä uusi Brewer’s Special –sarja on selkeästi tehty juuri Craftbeer –hengellä ja enemmän miellyttämään olutharrastajien vaativia makuaisteja. Tämä on hieno juttu.  
Ensimmäisenä maistoon otan Brewer’s Special Red Alen. Tölkkiä kaunistaa punaiseen mekkoon pukeutunut nainen ja tölkki näyttää erittäin hienolta. Prosentit on juuri maitokaupparajan ylärajassa. Humalointi on hoidettu neljällä jenkkihumalalla ja maltaita tässä on viittä erilaista. Mielenkiinnolla tölkki auki ja katsomaan, onko tässä seuraava hittituote maitokauppojen olutvalikoimaan.


Panimo: Saimaan Juomatehdas

Maa: Suomi

Tyyli: Amber Ale

Voltit: 4,7 %

Katkerot: 40 EBU

Väri: 46 EBC

Humalat: Columbus, Chinook, Cascade ja Amarillo

Maltaat: Pale Ale, Wheat, Munich, Dark Ale ja Crystal

Ulkonäkö: Reilu kolmen sormen mittainen vaahto, joka pysyy oluen pinnalla melko pitkään. Väriltään meripihkan punainen.


Tuoksu: Aromikkaasti humaloitu. Karamellimallasta, Sitrushedelmää, havumetsää ja trooppista hedelmää. Tuore. Onpahan muuten hyvän tuoksuinen olut. Houkuttelee maistamaan.

Maku: Sitrushedelmäistä (greippi) humalointia ja karamellimallasta. Kevyt, mutta ei missään tapauksessa vetinen. tuore ja raikas. Tää on kyllä hyvää Sessio Red Alea.

Tuomio: Erittäin maistuva maitokauppavahvuinen Amber Ale. Aromikas Red Ale, jossa humalan katkerot tuntuvat jopa reilummin, kuin 40 EBUa antavat olettaa. Tässä on potentiaalia nousta seuraavaksi maitokauppojen hittituotteeksi. Maitokauppavahvuiseksi kevyeksi olueksi tykkäsin erittäin paljon ja eipä ole tullut näin maistuvaa maitokauppaolutta vastaan pitkään aikaan.

Ostanko jatkossa: Varmasti tulen ostamaan uudestaan

Mistä: Arvioidun tölkin sain panimolta. Saattaa löytyä Keskon kaupoista jo viikolla 37. S-ryhmän kaupoissa saattaa mennä jopa syyskuun loppuun. Tämän 0,33 litran tölkin hinta tulee olemaan siinä 2,5 € pinnassa.

Pisteet:
Tuoksu: 8
Ulkonäkö: 4
Maku: 8
Suutuntuma: 3
Yleisvaikutelma: 14
Yhteensä: 37

Kolme sanaa: Tuleva maitokauppojen hittituote


Tulevia Saimaan Juomatehtaan uutuuksia!





5 kommenttia:

  1. Tuli ryystettyä molemmat Saimaan juomatehtaan uutuudet viime viikonlopun flow-festivaaleilla. Tästä american red alesta pidin kovasta, erittäin tasapainoinen ja maukas olut, sopivassa suhteessa humalaa ja mallasta. Ipasta en niinkään syttynyt, mutta mainittakoon että harvoin näistä maitokauppa-ipoista sytyn. Mainitaan myös että molemmat tuli ryystettyä jo useamman juoma-annoksen jälkeen suoraan tölkistä nautittuna Manic street preachersin keikkaa odotellessa (2 ensimmäistä asiaa varmasti vaikutti makuelämykseen, kolmannesta en ole niinkään varma).

    Sitten siihen asiaan mistä en todellakaan pitänyt eli brändäys. Brewer's special brändäyksellä on totaalisesti onnistuttu piilottamaan panimon oma identiteetti ja tausta. Saimaan juomatehdas itsessään luo mielikuvaa puhtaista vesistä ja suomalaisesta järviluonnosta ja on mielestäni sellainen jota kannattaisi ehdottomasti hyödyntää. Brewer's special taas on totaalisen persoonaton mukaretro brändäys josta tulee mieleen lähinnä joku Rainbow craft beer tai vastaava. Näytin tölkkiä myös seuralaiselleni ja kun kerroin kun kerroin kyseessä olevan Saimaan juomatehtaan tuotteen, puhkesi hän epäuskoiseen nauruun. Ihmetteli myös miksi ihmeessä juoma-alalla oleva firma piilotta puhtaan veden mieleen tuovan oman tavaramerkin ja mielikuvan ja korvaa sen tuollaisella mainostoimistomukaretrolla. Ehkä tämä kertoo osittain vielä suomalaisen (olut)kulttuurin ohuudesta, ei uskalleta olla ylpeitä itsestään eikä tuoda sitä esiin.

    Erinomainen olut kuitenkin, menee varmasti omaan vakiovalikoimaan.

    VastaaPoista
  2. Kokeilin Brewer's IPA:a Flow-festareilla. Olin todella positiivisesti yllättynyt. Maitokauppa-IPA:ksi todella tukevasti bodyä, olisin voinut erehtyä että prosentteja on yli seitsemän.. Ei välttämättä mitenkään kovin erottuva IPA, mutta tujusti humalan makua ja havua. Mutta siihen nähden että session ipa ja vielä suomalainen, niin tosiaankin odotan innolla. 2,5e tölkki.. Kai se on ok, edelleen mun fantasioissa tällaisen saisi maitokaupasta parilla eurolla.. Ei tarttis enää haikailla jenkkilään.

    Kyllähän se kesti, mutta nyt alkaa suomalaistenkin pienpanimoiden humalapitoiset tuotokset olemaan tyydyttävää tasoa!

    VastaaPoista
  3. Kiinnostavia uutuuksia kyllä! Flow'ssa maistoin molemmat, kun en SOPP-tapahtumassa ehtinyt käydä. Red Ale tuntui silloin jotenkin tosi valjulta, mutta siihen saattoi vaikuttaa muut asiat, joten käynpä tänään nappaamassa kaupasta, ja annan lopullisen mielipiteeni vasta sitten. IPA oli näistä parempi, erinomainen maitokauppatuote, mutta 66 APA:n ohi suosikkina ei sekään mene, varsinkaan jos 0,5 66:sta maksaa saman verran kuin pikkutölkki tätä. Hinta siis aika suolainen.

    Brändäys on minusta ihan hyvin onnistunut, jo pelkästään siitä syystä, että tölkin väri tosiaan erottuu siellä hyllyssä. En minä kaipaa tölkin kuvitukseen mitään mielikuvia puhtaista järvimaisemista. Kyllä Saimaa nimenä jo kertoo suomalaiselle riittävästi siitä. Ei toki välttämättä ulkomailla.

    Hyvä yritys, ei ihan maaliin asti, mutta lähelle. Tarjonta kasvaa koko ajan ja se on vain hienoa.

    VastaaPoista
  4. Tölkin erottuvuus on toki hyvä asia, mutta vaaleat tölkit ja pullojen etiketit ovat Saimaan juomatehtaalla ennenkin erottuneet hyvin hyllystä. En kirjoittanut että tölkin kuvituksessa pitää olla mielikuvia puhtaista järvimaisemista vaan kritisoin nimenomaan sen Saimaa nimen kokonaan piilottamista tölkin etupuolelta. Nythän Saimaa nimenä ei näy ollenkaan kun panimon oma brändi ja identiteetti on siivottu kokonaan pois persoonattoman mukaretron tieltä.

    Hyviä esimerkkejä pitkäjänteisestä panimojen brändin rakentamisesta ja identiteetin rakentamisesta ja kehittämisestä ovat esimerkiksi Stadin panimo, Suomenlinnan Panimo, Laitilan kukko, Nokian panimon Keisari ja kansainvälisistä esim Nogne. Kaikki ovat rehellisesti ylpeitä omasta identiteetistään ja tuovat sen myös esiin jolloin kuluttaja tunnistaa ja löytää tuotteet välittömästi. Nyt esimerkiksi omassa seurueessa osa ei edes aluksi tajunnut kyseessä olevan Saimaan juomatehtaan tuotteen. Kuten kirjoitinkin, mieleen tuli lähinnä Raimbow craft beer tms.

    Itse tuote on kuitenkin eriomainen, valitettevasti ei ole vielä omiin lähikauppoihin eksynyt. Panimon Django-alekin on näköjään jo alkon valikoimiin ilmestynyt, pubissa maistelun perusteella erinomainen olut.

    VastaaPoista
  5. Hävettää myöntää, mutta India Pale Ale & American Red Ale olivat elämäni ensimmäiset oluet jotka "jouduin" kaatamaan parin kulauksen jälkeen viemäriin. Ikävä kyllä, pettymys.

    VastaaPoista