torstai 26. maaliskuuta 2015

60’s Palaverille ja K-Market Ankkurille Hiisiltä Tauti Stout!


Jyväskyläläinen Panimo Hiisi valmisti Joensuuhun Olutravintola 60's Palaverille ja K-Market Ankkurille oluet, joissa mukana allekirjoittaneen lisäksi on ollut myös elokuvaohjaaja ja käsikirjoittaja Markku Pölönen.

60's Palaver ja K-Market Ankkuri saivat kumpikin omat oluensa, mutta kyseisissä juomissa on paljon samaa. Tämä ei ole ainutkertainen kokeilu, vaan jatkossa näitä oluita tulee saataville kaksi kertaa vuodessa ja aina erityylisenä ja makuisena.

Oluet:

Hiisi 60's Palaver Tauti Stout
  • Voltit: 5,3 %
  • EBU: 40
  • Humalat: Columbus, Cascade ja Willamette
  • Muuta: Chipotle Poblano-Chili ja Kaakaonibs

Hiisi Ankkuri Tauti Stout:
  • Voltit: 4,4 %
  • EBU: 33
  • Humalat: Columbus, Cascade ja Willamette
  • Muuta: Poblano-Chili ja Kaakaonibs

Tatu Hiitolan mietteitä oluista:
Vahvuuden ja käytetyn chilityypin lisäksi oluet eroavat jonkin verran mallaspohjaltaan. Molemmat rakentuvat kotimaisten maltaiden ympärille (Pale Ale, Crystal 100, Chocolate, Black), joiden lisäksi molemmissa oluissa on ripaus paahdettua ohraa sekä mallastamatonta hiutaleohraa. Ravintolavahvuisessa versiossa ohrahiutaleen osuutta on kasvatettu runkoa tukevoittamaan.

Chili on molemmissa oluissa Poblano-lajiketta. 4,4 til-% -versiossa miedompaa, kuivattua anchoksikin kutsuttua laatua ja 5,3 -tilavuusprosenttisessa kypsemmistä ja tulisemmista poblanoista savustamalla valmistettua chipotle-versiota.

Oluisiin haluttiin tehdä eroa ruokakauppa- ja ravintolaversioiden välille chilivalinnalla, niin että ruokakauppaversiossa esiin nousisi enemmänkin pehmeä suklaisuus ja anchojen tumma hedelmäisyys ja ravintolaversio saisi olla selkeämmin chilinen ja jopa tulinen.

Näissä oluissa humalointi ei ole pääroolissa, vaan haluttiin antaa päärooli oluissa käytetyille tummille maltaille, chilille ja kaakaolle. Columbuksella tehdyn katkeroinnin lisäksi on kummassakin oluessa käytetty maltillinen määrä Cascadea ja Willamettea aromihumalointiin.



Mistä idea lähti?
60's Palaverissa juttelimme kuukausia sitten paikan toisen omistajan Rami Saarikorven ja ravintolapäällikön Mari Paunimon kanssa, että Palaverille voisi tehdä oman oluen. Samoihin aikoihin minuun otti yhteyttä K-Market Ankkurin kauppias Jukka-Pekka Hirvonen ja kyseli halukkuuttani suunnitella hänen kaupalleen oman oluen. Tästä päädyimmekin istumaan koko porukalla saman pöydän ääreen ja suunnittelemaan yhteinen olut kummallekin paikalle. Sillä erolla, että kaupan puolella pysytään maitokaupparajan sisällä eli tekisimmekin kaksi olutta.

Mistä keksittiin ensimmäisen oluen tyyli?
Pyörittelimme päässämme eri tyylilajeja, mutta alusta pitäen halusin ensimmäiseksi oluttyyliksi joko Portterin tai Stoutin. Päädyimme valitsemaan Stoutin.

Seuraavaksi piti miettiä, että millä tavalla tämä erottuisi muista Stouteista. Ajatuksemme pyörivät erilaisten nautintojen ympärillä. Stout on mitä parhain nautiskeluolut ja suklaa tuntui sopivalta, koska se tarjoaa monille suurta nautintoa ja jostain kaivoimme mukaan vielä chilinkin. Kun sitten pitkän pohtimisen jälkeen Mari lopulta keksi, että ensimmäinen olut on ChilisuklaaStout.

Miksi Panimo Hiisi?
Panimon valitseminen kävi helposti, koska Palaverin ja Ankkurin suunnalla olivat ajatelleet, että Hiisi voisi olla tämä panimo. Näin ollen otin yhteyttä Jyväskylän suuntaan ja sieltä näytettiin projektille vihreää valoa. Ideat heitettiin Hiisin Tatulle ja muuten melko vapaat kädet toimia.

Mistä tulee oluen nimi Tauti ja etiketin design?
Markku Pölönen suunnitteli oluelle etiketin ja keksi oluelle nimen. Alla Markku kertoo, mistä nämä ideat kumpusivat:

60´s Palaverin oman "Tauti"- oluen maailmaan kätilöiminen on ollut kiverä homma; putelin etikettikin on valmistunut kaksivaiheisesti.

"Tumman paahteinen olut, pehmeää suklaisuutta ja tulista chiliä". Eikös tuo kimara kuvastele elämän suuria nautintoja noin yleisestikin? Niinpä piirustelin etikettiin klassisen viivapiirroksen, "kyljellään lepäävä alaston naisfiguuri". Niitähän ovat taidemuseot väärällään, ja siellä saavat olla, mutta olutputelin kylkeen sellainen ei sovi; saa vielä joku päähänsä, että oluella ja seksillä on tekemistä toistensa kanssa!

Ahdasmielisyydestä suivaantuneena pärhelsin oitis toiseen äärimmäisyyteen, valitsin ankaran virastotyylin ja oluelle nimen "TAUTI". Kyllä siitäkin tulee joillekin mieleen seksi, mutta mikään virasto ei nimeä kiellä.

Täytyy tunnustaa, että olen jo vuosikausia ollut harrastunut autenttisilta näyttävien asiapapereiden "väärentämisestä", nimenomaan menneen maailman tyyliin. Niinpä TAUTI-oluen etikettikin on velkaa USA:n armeijan 40-luvun lääkintäosaston resepteille.

En tietenkään ollut maistanut pulloon tulevaa olutta, koska paneminen (oluen) oli vielä kesken, kun suunnittelin etikettiä, mutta nyt olen sen tehnyt: Chili iskee kuin tauti, mutta siihen ovat lääkkeetkin samassa pullossa. Tautisen hyvä olut!
---

Saatavuustiedot:
  • K-Market Ankkuri: Olut on hyllyssä 27.3.2015 alkaen.
Huom:
Näitä oluita ei saa mistään muualta ja kummassakin paikassa on saatavilla ainoastaan oma oluensa.
---

Jaskan kommenttia:
Tulen julkaisemaan kummastakin oluesta mielipiteeni, kunhan pääsen tarkemmin ne testaamaan.
Huomiotavaa on se, että itse olen ollut mukana ainoastaan ideoimassa tässä olutkuviossa ja samalla tavalla tulen olemaan mukana myös tulevissa oluissa. Mitään rahallista hyötyä en ole missään vaiheessa tästä saanut, enkä tule saamaan. Teen tätä ainoastaan intohimosta olutta kohtaan ja halusta tuoda makuelämyksiä ihmisten nautittavaksi.

Projekti on ollut hieno ja siitä suuret kiitokset 60's Palaverille, K-Market Ankkurille, Panimo Hiisille ja Markku Pölöselle.
---
Tässä vielä linkki Rami Saarikorven blogiin, jossa hän kertoo omia mietteitään tästä olutprojektista.
TAUTI (Olutta)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti